چارپاور

سایت تخصصی شارژر و پاوربانک 
​​​​​
013-32015674
​​​​​

۰
محصولات تحفیف دار
راهنمای خرید
خرید اقساطی

تفاوت کابل شارژ Type-C با Micro USB چیست؟

تفاوت کابل شارژ Type-C با Micro USB چیست؟

 

تفاوت کابل شارژ Type-C با Micro USB چیست؟

در دنیای دیجیتال امروز، کابل‌های شارژ حرف اول را در اتصال و تامین انرژی دستگاه‌های هوشمند می‌زنند. در میان انبوه پورت‌ها و کابل‌های موجود، دو مدل میکرو یو اس بی (Micro USB) و تایپ سی (Type-C) جایگاه ویژه‌ای دارند. با وجود محبوبیت پورت میکرو یو اس بی در سال‌های گذشته، اما این تایپ سی است که با ارائه قابلیت‌های منحصر به فرد، خود را به عنوان غولِ نوظهور این عرصه معرفی می‌کند و به سرعت در حال جایگزینی رقیب قدیمی خود است. اگر می‌خواهید با تفاوت‌های کابل تایپ سی و میکرو یو اس بی آشنا شوید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

تفاوت کابل شارژ تایپ سی و میکرو یو اس بی

 

تفاوت‌های ظاهری

 

اولین تفاوت قابل توجه بین کابل‌های Micro USB و Type-C، ظاهر آنها است Micro USB به شکل مستطیلی کوچک با یک سر صاف و پهن‌تر است. در مقابل، Type-C ظاهری  بیضی شکل و متقارن دارد که به آن قابلیت اتصال از هر دو جهت را می‌دهد.

 

تفاوت ظاهری بعدی، اندازه پورت‌هاست. USB-C به طور کلی، کمی بزرگتر و ضخیم‌تر از Micro USB است.

 

تفاوت کابل شارژ Type-C با Micro USB چیست؟

 

آخرین تفاوت USB-C و Micro USB تعداد پین‌های این کانکتورهاست. USB-C دارای 24 پین است که در دو ردیف در امتداد لبه‌های کانکتور قرار گرفته‌اند   و Micro USB دارای 5 پین است که در یک ردیف در مرکز کانکتور قرار گرفته‌اند.

 

تفاوت کابل شارژ Type-C با Micro USB چیست؟ پین‌ها

 

تفاوت‌های عملکردی

 

  • سرعت:  کابل‌های Type-C با پشتیبانی از  تکنولوژی‌های جدید، از سرعت انتقال داده و شارژ بیشتری نسبت به Micro USB پشتیبانی می‌کنند. کابلUSB Type-C 3.1  می‌تواند تا 10 گیگابیت بر ثانیه داده را منتقل کند که تقریباً 20 برابر سریع‌تر از USB 2.0 است در کابل‌های Micro-USB است.
  • توان : کابل‌های Type-C از توان بالاتر (تا 210 وات) برای شارژ دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کند، در حالی که کابل‌های Micro USB حداکثر تا 15 وات را ارائه می‌دهد. این موضوع Type-C را برای شارژ سریع لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های قدرتمندتر مناسب‌تر می‌کند.
  • قابلیت اطمینان:  اتصال Type-C به دلیل طراحی متقارن و محکم‌تر، قابلیت اطمینان و دوام بیشتری نسبت به Micro USB دارد که مستعد شل شدن و آسیب دیدن است.
  • کاربرد : Micro USB  عمدتاً برای دستگاه‌های قدیمی‌تر مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دوربین‌ها استفاده می‌شود. در حالی که Type-C به طور فزاینده‌ای در دستگاه‌های جدیدتر مانند گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، لوازم جانبی و حتی برخی از مانیتورها یافت می‌شود.

 

تفاوت‌های عملکردی کابل تایپ سی و میکرو یو اس بی

 

نگاهی سریع به تفاوت‌های کابل USB-C و Micro-USB

 

مشخصهکابل میکرو یو اس بیکابل تایپ سی
شکل ظاهریمستطیلیبیضی شکل
کاربرددستگاه‌های قدیمی‌تردستگاه‌های جدیدتر
سرعت انتقال دادهپایین‌تربالاتر
توان شارژمحدودتربالاتر
اتصالنامطمئنمطمئن
دوامکمتربیشتر
قیمتارزانگران
پشتیبانی از دستگاه‌هامحدودگسترده

 

همانطور که مشاهده می‌شود، کابل‌های USB-C به طور قابل توجهی از نظر سرعت انتقال اطلاعات و توان شارژ، از Micro-USB برتری دارند. اگر به دنبال کابلی هستید که بتواند نیازهای شما را در زمینه انتقال سریع اطلاعات و شارژ سریع دستگاه‌هایتان پاسخ دهد، بدون شک USB-C بهترین گزینه خواهد بود.

 

انواع کابل‌های Type-C و میکرو یو اس بی موجود در بازار

 

کابل‌های تایپ سی در دو نوع کلی USB به تایپ سی و تایپ سی به تایپ سی موجود هستند. این تنوع، کاربردهای این نوع کابل را گسترش می‌دهد و آن را برای طیف وسیع‌تری از دستگاه‌ها و اتصالات مناسب می‌کند. از طرفی کابل‌های میکرو یو اس بی، فقط به صورت USB به میکرو یو اس بی موجودند و کاربرد نسبتا محدودتری دارند.

 

دیگر مزایای کابل Type-C به نسبت کابل Micro USB

  • اتصال مطمئن‌تر و بادوام‌تر
  • پشتیبانی از طیف وسیعی از دستگاه‌ها
  • طراحی مدرن

 

به این دلایل، انتظار می‌رود که در آینده شاهد استفاده روزافزون از کابل‌های USB-C و کنار رفتن تدریجی Micro-USB  باشیم.

 

تا اینجای مقاله، هر کدام از کابل‌های میکرو یو اس بی و تایپ سی را بررسی کردیم و دریافتیم که هر کدام برای مصارف مختلفی کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.  اما ممکن است شما برای شارژ انواع گجت‌ها، به هر دو این کابل‌ها نیاز داشته باشید و حمل و نقل و مدیریت چندین کابل مجزا نیز برایتان چالش‌برانگیز باشد.

در اینجا، کابل‌های چند سر به عنوان یک راه‌حل ایده‌آل برای رفع این مشکل مطرح می‌شوند. این نوع کابل‌ها، چندین کانکتور مختلف را در یک کابل واحد ادغام می‌کنند و به شما امکان می‌دهند تا دستگاه‌های مختلف خود را با یک کابل شارژ کنید.

 

کابل شارژ Type-C، Micro USB و کابل چندسر

 

مزایای استفاده از کابل‌های چند سر عبارتند از:

  • کاهش حجم و وزن:  به جای حمل چندین کابل مجزا، فقط کافی است یک کابل چند سر را با خود به همراه داشته باشید که این امر به طور قابل‌توجهی فضای اشغال‌شده در کیف یا جیب شما را کاهش می‌دهد و وزن کلی لوازم جانبی‌تان را سبک‌تر می‌کند.
  • سازگاری گسترده:  کابل‌های چند سر با طیف وسیعی از دستگاه‌ها از جمله تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، دوربین‌های دیجیتال و غیره سازگار هستند. این امر نیاز به حمل کابل‌های جداگانه برای هر دستگاه را از بین می‌برد و مدیریت اتصالات را آسان‌تر می‌کند.
  • کاهش آشفتگی:  با استفاده از یک کابل چند سر به جای چندین کابل مجزا، میزان کابل‌ها در اطراف میز کار یا محل زندگی شما به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. این امر ظاهری مرتب‌تر و منظم‌تر به محیط شما می‌بخشد و احتمال گره خوردن یا آسیب دیدن کابل‌ها را نیز کمتر می‌کند.

 

البته، کابل‌های چند سر معایبی نیز دارند که باید به آنها توجه کرد:

  • قیمت:  کابل‌های چند سر معمولاً گران‌تر از کابل‌های تک کانکتور هستند.
  • وزن:  به دلیل وجود کانکتورهای متعدد، کابل‌های چند سر سنگین‌تر از کابل‌های تک کانکتور هستند.

 

با وجود این معایب، مزایای استفاده از کابل‌های چند سر به طور قابل‌توجهی بیشتر از معایب آنها است.

در هنگام انتخاب کابل چند سر، به تعداد کانکتورها، نوع کانکتورها، طول کابل و همچنین کیفیت ساخت آن توجه کنید.

 

مشاهده، بررسی و خرید انواع کابل تایپ سی و میکرو یو اس بی

 

مشاهده، بررسی و خرید انواع کابل چندسر

 

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده و در انتخاب کابل مناسب به شما کمک کند.

 

 

 

مطالعه بیشتر:

انواع کابل شارژ، کاربرد ها و نکات خرید - راهنمای انتخاب

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

دسته‌بندی‌ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش